Czy ćwiczenia ruchowe stymulują pracę mózgu? Czy zabawa w odbijanie piłeczek może wpływać na lepsze oceny i poprawiać atmosferę w szkole? Ta historia odpowiada na te i podobne pytania.
.@LibertyElemKISD is piloting a Bal-A-Vis-X program to help build students focus! #LEStrending pic.twitter.com/JE5cPZIIZl
KellerISD14 lutego 2019
Co to jest Bal-A-Vis-X?
Bal-A-Vis-X -skrót od angielskiego Balance/Auditory/Vision eXercises, to zestaw 300 ćwiczeń z piłeczkami i woreczkami z piaskiem, opartego na rytmie, gdzie ruchy ciała przypominają symetryczny ruch wahadła.
Twórcą systemu jest Bill Hubert, który wiele lat pracował, jako nauczyciel, w szkołach od podstawowej do średniej. Metoda ta została wprowadzona w pierwszej klasie szkoły podstawowej w Wichita, w stanie Kansas, w latach osiemdziesiątych.
W latach dziewięćdziesiątych opracowano zestaw ćwiczeń dostosowany dla uczniów gimnazjów, a dziesięć lat temu, zestawy dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, oraz wymagających psychologicznego wsparcia. Nowatorski system szybko zaczął rozprzestrzenić się na całe Stany Zjednoczone i zdobywać popularność również w Europie.
Ponad 200 nauczycieli z powodzeniem stosuje go w swoich szkołach, a dwudniowe kursy prowadzone przez samego Huberta cieszą się ogromną popularnością.
Ćwiczenia, które uczą i integrują
W klasach, które przystąpiły do programu, problemy z dyscypliną w znacznym stopniu uległy zmniejszeniu. Sami uczniowie zauważają u siebie postęp w czytaniu, pisaniu i ocenach. System w naturalny sposób wymusza współpracę w grupie, podejmowanie wyzwań i wspomaga proces uczenia się. Dzieci z problemami edukacyjnymi mogą się wykazać zręcznością, co wzmacnia ich poczucie własnej wartości.
Ćwiczenia sprawiają, że obydwie półkule zaczynają ze sobą współpracować. Kiedy dziecko odbija piłkę lewą ręką i łapie prawą, używa prawej półkuli mózgu, kiedy prawą i łapie lewą - lewej półkuli.
Kilkuminutowe sesje wymagają koncentracji, współpracy i promują nauczanie rówieśnicze. Uczą wytrwałości w wykonywaniu podjętej czynności. Program może nie jest idealny dla każdego nauczyciela, czy każdego ucznia, ale w szkołach, w których został wprowadzony, bardzo się sprawdził. Taka mała rzecz, która zabiera nie dużo czasu, zmieniła życie wielu osób na lepsze.
Ćwiczenia dla seniora
Metoda świetnie sprawdza się w aktywizacji osób w podeszłym wieku. Kłopoty z pamięcią i koncentracją to bolączka większości seniorów. Ćwiczenia, polegające na przerzucaniu woreczka z piaskiem czy piłki z drugą osobą, lub rytmiczne przekładanie ich z ręki lewej do prawej, poprawiają pracę mózgu i koordynację ruchową.
Zdarza się, że na początku osoby starsze czują się zawstydzone, że nie są już takie zręczne, jak dawniej, bo woreczek, czy piłka spadają na ziemię. Jednakże, szybko uczą się nowych zadań i są dumne z siebie, że pomimo wieku, radzą sobie z nowym wyzwaniem.