Z powodu nadużycia alkoholu zmarło na świecie w 2016 r. - bezpośrednio i pośrednio - ponad trzy miliony osób, co oznacza, że był on powodem co dwudziestego zgonu - podała w piątek Światowa Organizacja Zdrowia (WHO). Ponad trzy czwarte tych zgonów przypada na mężczyzn.
Zbyt wiele osób, ich rodzin i społeczności cierpi wskutek efektów szkodliwego użycia alkoholu, jak przemoc, obrażenia fizyczne, problemy ze zdrowiem psychicznym i choroby, m.in. rak czy wylewy. Nadszedł czas, by wzmocnić działania zapobiegające temu poważnemu zagrożeniu dla rozwoju zdrowych społeczeństw - oświadczył dyrektor generalny WHO Tedros Adhanom Ghebreyesus, prezentując raport o zdrowotnych skutkach konsumpcji alkoholu na świecie.
Ze wszystkich zgonów mających związek ze spożywaniem alkoholu 28 proc. było efektem obrażeń, np. odniesionych w wypadkach samochodowych, podczas aktów przemocy czy wskutek samookaleczenia, 21 proc. było związane ze schorzeniami układu trawiennego, 19 proc. z chorobami układu krążenia, reszta zaś - z problemami mentalnymi, rakiem i innymi chorobami.
Jak podaje WHO, około 237 milionów mężczyzn i 46 milionów kobiet na świecie cierpi na schorzenia spowodowane piciem alkoholu. Najwyższy odsetek osób z takimi schorzeniami jest w Europie i w obu Amerykach (które WHO traktuje jako jeden region), a zaburzenia związane piciem alkoholu powszechniejsze są w bogatych państwach.
WHO szacuje, że alkohol pije 2,3 miliarda mieszkańców globu. Pod względem średniego spożycia na mieszkańca przoduje Europa, choć od 2010 roku konsumpcja tam spadła o około 10 proc. Jeśli obecne trendy się utrzymają, światowa konsumpcja w ciągu następnych 10 lat wzrośnie, zwłaszcza w Azji Południowo-Wschodniej, w regionie Zachodniego Pacyfiku i w Amerykach.
Średnie spożycie wśród osób, które piją alkohol, to 33 miligramy dziennie. To mniej więcej tyle, ile zawierają dwa 150-mililitrowe kieliszki wina, 1,5 półlitrowych butelek piwa lub dwa 40-mililitrowe kieliszki wysokoprocentowych alkoholi. W skali całego świata najczęściej spożywane są alkohole wysokoprocentowe, które odpowiadają za 45 proc. całej konsumpcji, na drugim miejscu jest piwo (34 proc.), a następnie wino (12 proc.).
(ag)