Tyjesz i boisz się cukrzycy? Włącz do diety ten pyszny owoc

Piątek, 21 czerwca (11:27)

Gujawa to tropikalny owoc, który zachwyca smakiem i aromatem. Nie bez przyczyny znalazł wiele zastosowań we współczesnej europejskiej kuchni. Dodaje się go do koktajli, drinków czy deserów – wspaniale komponuje się ze słodkimi produktami i nadaje im oryginalny, orzeźwiający smak. Największą zaletą gujawy są jednak jej wyjątkowe właściwości – wspiera odporność, ma zbawienny wpływ na układ krążenia, poprawia kondycję kości i chroni przed cukrzycą. Zawiera duże ilości antyoksydantów opóźniających procesy starzenia się i zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory.

Gujawa (inaczej guawa lub gojawa) to jeden z najzdrowszych tropikalnych owoców. Pochodzi z Ameryki Południowej, ale występuje także w Azji i Ameryce Środkowej. W zależności od odmiany charakteryzuje się zielonym, żółtym lub czerwonym kolorem skórki, a także białym, różowym lub łososiowym miąższem, zawierającym małe jadalne nasionka. Z wyglądu przypomina nieco gruszkę i jabłko. Ma słodko-kwaśny, orzeźwiający smak i intensywny charakterystyczny zapach zbliżony do aromatu gałki muszkatołowej. 

Zawiera wiele cennych dla zdrowia substancji: witaminę A, C oraz witaminy z grupy B, minerały takie jak żelazo, potas i wapń, a także antyoksydanty, kwas foliowy i błonnik. Owoce gujawy rosną na krzewie - lecznicze właściwości posiadają także jego liście i kora. Niewątpliwie jednak najwięcej walorów smakowych i zdrowotnych dostarczają owoce. Dlaczego warto włączyć je do diety?

Bomba witaminowa

Egzotyczny owoc to potężna dawka witaminy C - zjadając jedną gujawę, dostarczamy do organizmu dwukrotnie więcej tej cennej substancji niż wynosi na nią dzienne zapotrzebowanie. A witamina C to jeden z najsilniejszych antyoksydantów - stymuluje układ odpornościowy i wykazuje właściwości przeciwzapalne. Jest ważnym elementem w procesie produkcji kolagenu, który odpowiada za zdrowe stawy. Spowalnia też procesy starzenia się skóry i chroni przed uszkodzeniami komórek, a co za tym idzie - powstawaniem nowotworów. 

Spożywanie gujawy wspiera także pracę układu krążenia. Znajdujące się w niej substancje obniżają ciśnienie tętnicze i regulują poziom złego cholesterolu. Chronią w ten sposób przed miażdżycą i innymi chorobami serca. Biorą ponadto udział w produkcji krwi, a witamina C zwiększa wchłanianie żelaza do organizmu. Znajdujące się w gujawie witaminy z grupy B wspierają też pracę układu nerwowego - to naturalne antydepresanty, które poprawiają pamięć i koncentrację, ułatwiają walkę ze stresem i bezsennością. 

Gujawa zawiera też spore ilości witaminy A, która odpowiada za prawidłowe widzenie oraz dobrą kondycję skóry i paznokci. Chroni przed zmarszczkami, niweluje objawy trądziku. Owocami gujawy mogą się też zajadać cukrzycy - mają niski indeks glikemiczny i zawierają sporo błonnika, który reguluje poziom cukru we krwi. Ta wartościowa substancja przyspiesza również metabolizm, chroni przed zaparciami i na dłużej zapewnia uczucie sytości po posiłku. Z tego względu gujawę bardzo cenią sobie osoby stosujące dietę redukcyjną.

Gujawę można spożywać na wiele sposobów

Jest idealnym składnikiem owocowych i warzywnych sałatek, a także soków i koktajli. Te niepozorne owoce można wykorzystać do przygotowania orzeźwiającego kompotu. Gujawę dodaje się również do drinków. W Meksyku ogromną popularnością cieszy się napój z tego owocu - aqua fresca. Z kolei najbardziej znanym przysmakiem na bazie gujawy jest el bocadillo - dżem pokrojony w oryginalne prostokątne kawałki przypominające galaretkę. Sok z gujawy wykorzystuje się też do produkcji słodyczy i przekąsek.

Artykuł pochodzi z kategorii: Zdrowe odżywianie

Marcin Czarnobilski