Szybko zapadający zmrok, deszcz, śnieg oraz mgły - jesień to niesprzyjający okres dla kierowców. Wyzwaniem są jednak nie tylko warunki atmosferyczne, ale także… nowoczesne reflektory LED samochodów. Część kierowców uważa, że są one zbyt jasne, a przez to oślepiają innych użytkowników dróg. Temat znów wywołał dyskusję, kiedy jedna z użytkowniczek TikTok-a opublikowała filmik na ten temat. A o tym, dlaczego prowadzeniem samochodu po zmierzchu szczególnie powinny zainteresować się osoby z nieusuniętą zaćmę, mówi ekspertka portalu „Twoje Zdrowie” - okulista Justyna Krowicka.

Złe warunki na drodze spowodowane szybkim zapadaniem zmroku, zamgleniem, częstymi opadami deszczu czy śniegu, tak jak i spadek koncentracji spowodowany niekorzystną aurą, dają się we znaki wszystkim kierowcom. Jeśli jednak dodamy do tego pogorszenie widzenia wynikające z wady wzroku, ryzyko wypadku drogowego wzrasta kilkunastokrotnie - alarmuje lek. okulista Justyna Krowicka.

Reflektory są zbyt jasne lub źle wyregulowane

Wyzwaniem są jednak nie tylko warunki atmosferyczne. Badania przeprowadzone przez brytyjską firmę RAC pokazują, że większość kierowców uważa, że niektóre lub większość reflektorów samochodowych jest zbyt jasna. Tak twierdzi 9 na 10 zapytanych kierowców. Przeważająca większość z nich, bo aż 88 proc. twierdzi, że reflektory oślepiają ich podczas jazdy. Problem oślepiania reflektorami wydaje się nasilać - 63 proc. kierowców, którzy ulegają oślepieniu, twierdzi, że zdarza się to częściej niż rok lub dwa lata temu, a jeden na czterech (23 proc.) twierdzi, że obecnie oślepienie zdarza się znacznie częściej regularnie.

Temat niedawno znów wywołał dyskusję, kiedy jedna z użytkowniczek serwisu TikTok opublikowała filmik, w którym twierdzi, że nowoczesne światła LED są zbyt jasne, nawet jeśli są włączone normalnie.

Problem w niektórych krajach jest już traktowany bardzo poważnie. Zajmuje się nim nawet Grupa Robocza ds. Oświetlenia i Sygnalizacji Świetlnej (GRE), która jest organem pomocniczym Światowego Forum Harmonizacji Przepisów Pojazdowych, jakie działa przy ONZ. Na kwestię oświetlenia pojazdów zwraca się także uwagę w Polsce. W tym roku trwa kolejna edycja kampanii "Twoje światła - Nasze bezpieczeństwo".  Została ona zainicjowana przez Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji wspólnie z Instytutem Transportu Samochodowego.  celem jest zwrócenie uwagi kierujących na zagrożenia związane z nieprawidłowym oświetleniem pojazdów, szczególnie w porze jesienno-zimowej, kiedy znacznie dłużej podróżujemy bez udziału światła słonecznego, często w trudnych warunkach atmosferycznych.

Kierowcy z wadami wzroku dodatkowo narażeni

Szczególnie mocno powinni pamiętać o tym kierowcy z wadami wzroku. Ponad połowa Polaków powyżej 18. roku życia ma wadę wzroku, a kilkanaście procent z tych, którzy są świadomi jej istnienia, nie korzysta ani z okularów, ani soczewek. Około miliona rodaków ma zaćmę. Trudno powiedzieć, jaki procent osób, które widzą nieostro, prowadzi na co dzień pojazdy, ale wiadomo, że to oni, zwłaszcza przy gorszej widoczności charakterystycznej dla jesiennych i zimowych dni, zwiększają ryzyko wypadków.

Jeśli wada wzroku jest mała, a my nie badamy się systematycznie u okulisty, często nie mamy świadomości jej istnienia. Czasami jednak, mimo że nieostrość widzenia daje nam się we znaki, codziennie wyjeżdżamy w trasę. Tymczasem już niewielka wada może znacząco zniekształcić nasza ocenę sytuacji na drodze. - Zdrowe oko widzi pieszego z odległości ok. 200 m, oko z wadą - 0,75 dioptrii dopiero z odległości 100 m, oko z wadą -2 dioptrie z odległości zaledwie 20 m. Co więcej, kierowcy z wadą wzroku nie zobaczą jednej czwartej znaków drogowych - przestrzega lek. okulista Justyna Krowicka. I dodaje, że nawet 90 proc. kierowców w starszym wieku, jeśli nie prowadzi samochodu w okularach, nie widzi prawidłowo deski rozdzielczej.

Jak rozpoznać zaćmę?

Charakterystyczne dla zaćmy pogłębiające się zmętnienie soczewki daje symptomy w postaci zamglonego widzenia, stopniowego pogorszenia ostrości wzroku, pomimo zmiany szkieł korekcyjnych, niemożności dobrego postrzegania przedmiotów w jasnym świetle, tzw. zjawiska olśnienia podczas patrzenia wprost na źródło światła. W zależności od typu zaćmy pacjenci, będący aktywnymi kierowcami, zgłaszają oślepianie przez jaskrawe światło, np. reflektory nadjeżdżających z naprzeciwka samochodów czy jednooczne dwojenie obrazu - mówi okulista.

Zaćmę na szczęście da się leczyć, choć - warto podkreślić - tylko operacyjnie, metody farmakologiczne nie znajdują w tym przypadku zastosowania.

Opracowanie: