Najłatwiej zarejestrować się na szczepienie korzystając z Internetowego Konta Pacjenta. By to zrobić potrzebny jest Profil Zaufany. To duże ułatwienie dla młodych, jednak w przypadku osób starszych może stanowić problem. Dlatego Ministerstwo Cyfryzacji udostępni nową usługę - tymczasowy profil zaufany dla seniorów 80+.


Ruszyły zapisy na szczepienia przeciwko Covid-19 dla osób powyżej 80. roku życia. Najłatwiej zarejestrować się na szczepienie korzystając z Internetowego Konta Pacjenta.

Potrzebny jest do tego e-dowód lub Profil Zaufany.

 

Wyrobimy go w kilka minut, jeśli posiadamy dostęp do bankowości elektronicznej. W przeciwnym razie musimy raz potwierdzić swoją tożsamość w urzędzie. Jednak by ułatwić proces rejestracji dla seniorów 80+ uruchomiona została nowa usługa - tymczasowy profil zaufany dla seniorów 80+. By go wyrobić niepotrzebna będzie ani wizyta w urzędzie, ani bankowość elektroniczna

Cytat

Przez siedem dni w tygodniu grupa specjalnie przeszkolonych urzędników będzie się zajmować wyłącznie obsługą osób w starszym wieku
- zapowiada minister Marek Zagórski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Tymczasowy PZ jest ważny przez trzy miesiące od potwierdzenia. Mogą go założyć osoby bez konta w odpowiednim banku, nie wymaga też wizyty w punkcie potwierdzającym. Spotkanie z urzędnikiem w celu weryfikacji tożsamości jest przeniesione do internetu.

Jak założyć tymczasowy Profil Zaufany?

Wejdź na stronę GOV.pl i wybierz usługę "Załóż profil zaufany i przycisk "Załóż tymczasowy profil zaufany". System zapyta czy mamy ukończone 80 lat. Jeśli odpowiedź będzie twierdząca, obywatel trafi na specjalną ścieżkę postępowania dla osób w podeszłym wieku. Obywatel swoją tożsamość potwierdza w rozmowie wideo, warunkiem jest posiadanie ważnego, polskiego dowodu osobistego lub paszportu.

Profil 80+ krok po kroku


  1. Na stronie GOV.pl wybierz e-usługę Wniosek o tymczasowy profil zaufany
  2. Wybierz datę i godzinę rozmowy z urzędnikiem
  3. Ustal i wpisz swoją nazwę użytkownika i hasło do logowania w profilu zaufanym. W nazwie użytkownika możesz wpisać duże i małe litery, cyfry oraz podkreślenie (_) i łącznik (-). Nie wpisuj polskich znaków, spacji oraz innych znaków specjalnych, w tym kropki. Uwaga! Wielkość liter ma znaczenie. Ustalając hasło pamiętaj, że musi mieć minimum 8 znaków, w tym jedną dużą literę, jedną małą literę, jedną cyfrę lub jeden znak specjalny.
  4. Wpisz swoje dane (pierwsze imię, drugie, nazwisko i numer PESEL).
  5. Podaj dane do kontaktu - adres e-mail i numer telefonu komórkowego. Jeśli nie masz adresu e-mail, poproś dzieci lub wnuki o pomoc w założeniu go. To nic nie kosztuje i nie jest trudne.
  6. Przeczytaj klauzulę informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych i potwierdź to klikając w zaznaczone pole. Kliknij przycisk Dalej.
  7. Uważnie przeczytaj podsumowanie wniosku. Sprawdź wszystkie dane, zanim go wyślesz. Jeśli chcesz coś poprawić, wróć do edycji korzystając z przycisku Wstecz, który znajdziesz pod podsumowaniem.
  8. Na podany numer telefonu komórkowego dostaniesz SMS z kodem, którym potwierdzisz wysłanie wniosku.SMS przyjdzie z numeru PZePUAP. Wprowadź kod w zaznaczone na stronie internetowej miejsce. Kliknij przycisk Dalej.

Jak przygotować się do rozmowy z urzędnikiem

Termin wideorozmowy można ustalić wg. własnych potrzeb. Będą one prowadzone we wszystkie dni tygodnia w godzinach 8 - 20. Dla osób 80+ urzędnik będzie miał zarezerwowane 30 minut (a nie 15 minut, jak w przypadku osób młodszych). Wszystko, by w spokojnej atmosferze potwierdzić profil. Do rozmowy wideo potrzebne jest urządzenie wyposażone w kamerę oraz mikrofon - telefon, tablet lub laptop. Przygotowując się do spotkania warto więc skorzystać z pomocy osoby, która na co dzień używa internetu i urządzeń elektronicznych.

Posiadacz profilu zaufanego może nie tylko zapisać się na szczepienia, ale też załatwiać przez internet dziesiątki spraw urzędowych. Z PZ korzysta już ponad dziewięć milionów obywateli.