Od dziś wszystkie skierowania na leczenie wystawiane mają być w formie elektronicznej. Papierowe skierowanie pacjent otrzyma tylko w przypadku awarii internetu albo systemu służącego do jego wystawienia.

Jak wygląda nowa procedura? Lekarz wprowadza wymagane dane pacjenta do systemu gabinetowego podłączonego do platformy e-zdrowie (P1) lub za pomocą aplikacji gabinet.gov.pl i podpisuje cyfrowo.

Jeśli pacjent posiada Internetowe Konto Pacjenta (logowanie po uprzednim założeniu profilu zaufanego, poprzez e-dowód lub bank) - otrzyma 4-cyfrowy kod, który wysyłany jest do niego SMS-em lub mailem jako załącznik pdf. W przeciwnym wypadku otrzyma wydruk informacyjny. W stanie epidemii można zrealizować e-skierowania bez posiadania podpisanego wydruku informacyjnego po złożeniu stosowanego oświadczenia.

Do specjalisty umówić może się telefonicznie lub w rejestracji, podając kod i numer PESEL lub pokazując wydruk informacyjny, z którego placówki posiadające czytniki mogą zeskanować kod kreskowy. Co ważne, e-skierowanie jest automatycznie przypisywanie do wybranej placówki. Nie można go zrealizować w innej.

Świadczeniodawca zawsze może odtworzyć kod e-skierowania, które wystawił. Pacjent ma do niego dostęp za pośrednictwem swojego IKP. Może tam śledzić historię swojego leczenia.

Pilotaż e-skierowania rozpoczął się w październiku 2018 i zakończył 30 września 2019. W tym czasie wzięło w nim udział blisko 100 placówek.