W okresie, gdy zima chyli się ku końcowi, a wiosna budzi naturę do życia, nasza odporność wystawiana jest na poważną próbę. Od wielu tygodni kontakt ze światłem słonecznym był znikomy, a zimowa dieta uboższa w świeże owoce i warzywa. Do tego pogoda w tym czasie jest kapryśna, temperatura się zmienia, wieje i często pada. W skrócie: przesilenie wiosenne w pełni. Sprawdź, jak możesz w tym czasie skutecznie wspierać odporność dziecka, zapewniając mu siły do codziennych szaleństw!

Przesilenie wiosenne - czym jest?

Przełom pór roku zawsze jest wyzwaniem dla organizmu, jednak to ten dotyczący zimy i wiosny zwykle jest dla nas najtrudniejszy. Przez długi czas nasz organizm musiał znosić niedobór promieni słonecznych, a my znacznie mniej przebywaliśmy na świeżym powietrzu. Co więcej, w tym okresie jest mniejsza dostępność świeżych warzyw i owoców, więc utrzymanie zbilansowanej w składniki odżywcze diety jest nieco trudniejsze. Dodatkowo ludzki organizm musi stawić czoła kapryśnej pogodzie oraz wahaniom ciśnienia. I choć nie zapadamy w sen zimowy, zmieniamy nieco swoją aktywność i dostosowujemy się do zimowego trybu życia - teraz musimy przestawić się na nowo, co wymaga dużej dawki energii, a nawet wiąże się ze zmianami w profilu hormonalnym.

Kiedy występuje przesilenie wiosenne?

Okres przesilenia wiosennego obejmuje niecały miesiąc - potrzebujemy zwykle około 2-3 tygodni, aby zmienić swój tryb z zimowego na wiosenny. Jeśli jednak chodzi o konkretne terminy, zazwyczaj przesilenie wiosenne rozpoczyna się w marcu (choć wiele zależy od pogody). Mija zaś w okresie, w którym temperatura ulega już względnej stabilizacji i znikają najbardziej burzliwe zjawiska pogodowe.

Objawy przesilenia wiosennego

W czasie przesilenia wiosennego może występować silniejsza potrzeba wsparcia organizmu. Może nam towarzyszyć duże zapotrzebowanie na sen i relaksację. Zwykle organizm może domagać się m.in. wspomagania w:

  • odpowiedzi na codzienny stres;
  • zachowaniu dobrego nastroju;
  • utrzymaniu koncentracji;
  • wyrównaniu apetytu;
  • funkcjonowaniu odporności.

Sposoby na przesilenie wiosenne

Wszystkie wymienione wyżej aspekty są bardzo ważne - tak dla dorosłych, jak i dzieci. Dlatego warto sięgnąć po różne sposoby wsparcia organizmu. Tym bardziej, że duża część z nich jest na wyciągnięcie ręki! Mowa przede wszystkim o "naturalnych" metodach - zarówno tych związanych z odżywianiem, jak i znacznie szerzej pojętym stylem życia. Jak w tym wszystkim wspierać najmłodszych?

Zdrowy sen

Podstawą, by utrzymać równowagę - tak tę fizjologiczną, jak i emocjonalną - jest wypoczynek i odpowiednia ilość snu. Dla osoby dorosłej optymalne jest 7-9 godzin snu na dobę. Jeśli zaś chodzi o dzieci, najlepiej aby przesypiały:

  • przedszkolaki - 10-13 godzin,
  • dzieci wieku szkolnym - 9-11 godzin,
  • nastolatki - 8-10 godzin


Jak wskazują badania, odpowiednia długość snu pozwala utrzymać dobry nastrój, pomaga kontrolować emocje, jak i wspiera umiejętności poznawcze. Warto zatem pamiętać o zapewnieniu dziecku odpowiednich warunków do takiego snu. Ważna jest w tym zakresie rutyna - kładzenie się spać codziennie o tej samej porze (także w weekendy, które często zupełnie zaburzają stały schemat, wytrącając organizm z równowagi). Dobrze jest też nie przegrzewać pomieszczeń, w których śpimy - warto przewietrzyć je przed pójściem spać. Pamiętajmy również o odstawieniu wszelkich ekranów na około 2 godziny przed położeniem się do łóżka, tzn. tabletów, smartfonów, laptopów etc.

Ruch

Ruch o umiarkowanej intensywności wspiera odporność i pozytywne samopoczucie. Nawet przy kapryśnej pogodzie, która często towarzyszy przesileniu wiosennemu, warto korzystać z różnych form aktywności na świeżym powietrzu. Najlepiej zanim zajdzie słońce, ponieważ jego promienie wesprą produkcję witaminy D w naszych organizmach (syntetyzowana jest przez skórę). Co więcej, światło dzienne stymuluje produkcję serotoniny, czyli hormonu szczęścia, oraz melatoniny, która steruje procesami snu i aktywności. Niedobór dziennego światła powoduje zaś wzmożoną produkcję hormonu stresu, czyli kortyzolu. Jego wysoki poziom z kolei negatywnie wpływa na odporność... tym sposobem powstaje błędne koło, które ruch jak najbardziej może pomóc przerwać!

Dieta

Zimą zwykle zmieniamy menu na cięższe i bogatsze w tłuszcze oraz cukry proste. Przesilenie wiosenne to dobry czas, by ponownie włączyć do codziennej diety więcej produktów pełnoziarnistych, chudego mięsa i nabiału oraz - przede wszystkim - znacznie więcej świeżych warzyw i owoców. Ich dzienna porcja powinna wynosić około 400-500 g. Pomoże nam to dostarczyć cennych składników odżywczych, jak np. witaminy C, która przez wiele osób nazywana jest wręcz "królową odporności". Możemy ją znaleźć m.in. w czerwonej papryce, czarnej porzeczce, natce pietruszki, brokułach czy brukselce. Warto też pamiętać o witaminie E, która jest jednym z antyoksydantów - kluczowych dla ochrony komórek przed stresem oksydacyjnym. Dostarczą jej np. oleje roślinne czy awokado.

Odpowiednia do wieku suplementacja

W trudnym okresie pomiędzy zimą a wiosną można też rozważyć dodatkowe wsparcie odporności dziecka odpowiednią suplementacją diety. Wybierając preparat, warto wziąć pod uwagę skład, a zwłaszcza ekstrakty roślinne. Czy wiesz, że suplementy diety na bazie niektórych roślin można podawać nawet przed ukończeniem pierwszego roku życia dziecka? Przykładem jest np. suplement diety Zatogrip Mini, który skierowany jest do maluszków 6m+. W jego składzie znajdują się m.in. ekstrakty z owoców bzu czarnego oraz aceroli (w jej owocach naturalnie występuje witamina C). To te składniki zadbają o układ immunologiczny najmłodszej pociechy! U nieco starszych dzieci wspierający odporność oraz układ oddechowy może być też ekstrakt z korzenia pelargonii afrykańskiej - ten znajdziemy zarówno w preparacie Zatogrip Baby, przeznaczonym dla dzieci, które ukończyły 1. rok życia, jak i w Zatogrip Kids (3+) oraz Zatogrip Junior (6+).

Jak łatwo zauważyć, przy każdym wspomnianym tu produkcie, oznaczony jest konkretny wiek, od którego można podawać go dziecku. Jest to istotne przede wszystkim ze względu na dopasowanie składu do zapotrzebowania organizmu i zapewnienie skuteczności suplementacji... bo odporność dziecka (nie tylko w czasie przesilenia wiosennego) warto wspierać z głową!

Bibliografia:

Oficjalna strona Narodowego Funduszu Zdrowia; Jak przetrwać przesilenie wiosenne, trzy sprawdzone sposoby; dostęp z dnia 04.03.2022; https://www.nfz.gov.pl/aktualnosci/aktualnosci-centrali/jak-przetrwac-przesilenie-wiosenne-znamy-trzy-sprawdzone-sposoby,7326.html

mgr farm. D. Nowak-Idzikowska, Przesilenie wiosenne - dlaczego wiosną brakuje nam energii?, "Twój Farmaceuta" nr 4, marzec/kwiecień 2016