Jak zrezygnować z kawy? Poznaj jej zamienniki

Środa, 24 kwietnia (09:46)

Poranny brak energii? Wiele osób radzi sobie z nim za pomocą filiżanki kawy. Jednak, ze względów zdrowotnych, nie każdy może sobie na to pozwolić. Na co można zamienić kawę?

Kawa, pita z umiarem, może mieć pozytywny wpływ na organizm: dzięki zawartości kofeiny dodaje energii, przyspiesza metabolizm, poprawia koncentrację. Jest także źródłem cennych antyoksydantów.  Mimo wielu zalet, nie każdemu służy, a pita w nadmiarze szkodzi, powodując odwodnienia, kłopoty ze snem i nerwowość.

Czym zastąpić kawę?

Zielona herbata

Oprócz antyoksydantów i minerałów zawiera także teinę, która jest jedną z odmian kofeiny. Jednak, by napar rzeczywiście miał działanie pobudzające, ważny jest sposób jego przygotowywania - susz powinno się zalewać wodą o temperaturze do 80°C i parzyć nie dłużej niż 3 minuty. Przekroczenie tego czasu sprawi, że herbata zadziała wyciszająco. 

Matcha

Szczególnym rodzajem zielonej herbaty jest matcha. To drobno sproszkowane liście krzewu herbacianego o wyjątkowo wysokim stężeniu składników aktywnych. Porcja matchy działa jak mocne espresso. By przygotować napój, proszek roztrzepuje się w gorącej (do 80°C) wodzie za pomocą specjalnej bambusowej miotełki. Można też dodawać go do koktajli, ciast i ciasteczek czy zup.

Yerba mate

Yerba mate, czyli napar z liści ostrokrzewu paragwajskiego, to doskonała alternatywa dla kawy. Pobudza równie silnie jak ona, ale na znacznie dłużej i przy tym nie powoduje skutków ubocznych. Co więcej, stanowi bogate źródło składników, które stymulują pracę układu nerwowego i odpornościowego: m.in. witamin z grupy B, biotyny, magnezu, potasu i cynku.

2-3 łyżeczki yerba mate zalej wodą o temperaturze 80 stopni Celsjusza i zaparzaj przez około pięć minut. Ten sam susz możesz wykorzystywać nawet kilka razy. 

Guarana

Wyciągi z guarany znajdziemy w większości popularnych energetyków. Ponieważ pozostałe składniki tego rodzaju napojów często są niekorzystne dla zdrowia (mowa tu o sztucznych słodzikach, barwnikach i innych niepotrzebnych dodatkach), warto zażywać guaranę w bardziej naturalnej formie: suszone i zmielone owoce tej rośliny można wykorzystać do sporządzenia pobudzającego naparu o orzeźwiającym, kwaskowym smaku. Zawierają one guaraninę - rodzaj kofeiny, która wchłania się wolniej niż ta pochodząca z kawy, a w związku z tym działa dłużej (do 6 godzin). Guarana nie tylko dodaje energii: stymuluje także pracę mózgu, przyspiesza przemianę materii, poprawia humor i pamięć. Nie powinno się przekraczać dawki 2 łyżeczek dziennie.

Energia nie tylko w płynie

Błędem, który popełnia wiele osób, jest picie kawy lub innych pobudzających napojów na pusty żołądek. Tymczasem nic tak nie dodaje energii jak porządne śniadanie. Warto też zadbać o odpowiednią ilość snu. Więcej energii z rana również dostarczą nam również ćwiczenia na rozruch.

Artykuł pochodzi z kategorii: Zdrowe odżywianie

Sara Bounaoui