Nazywane niekiedy „dobrymi bakteriami”, które mają dobroczynny wpływ na zdrowie. Znaleźć je można np. w jogurtach i kiszonkach, ale dostępne są również w formie suplementów diety. Naturalnych probiotyków – bo o nich właśnie mowa – zdecydowanie nie może zabraknąć w Twojej diecie! Czym właściwie są probiotyki i w jakich produktach spożywczych znajdziesz ich najwięcej?

Co to jest probiotyk?

Nazwa "probiotyk" pochodzi od dwóch greckich słów: "pro" i "bios", co w dosłownym tłumaczeniu znaczy "dla życia". Probiotyki dostępne np. na stronie https://www.doz.pl/apteka/k4614-Probiotyki to wyselekcjonowane kultury bakterii bądź drożdży, które pełnią ważną rolę dla zdrowia człowieka. Ich zadaniem jest bowiem takie "zasiedlenie" układu pokarmowego, by wspomagać naturalną odbudowę flory bakteryjnej jelit oraz przywrócić równowagę między tzw. "dobrymi" a "złymi" bakteriami.

W praktyce naturalne probiotyki mają więc za zadanie wspomagać zarówno odporność, jak i wchłanianie witamin oraz ważnych składników odżywczych. W tym celu zwykle stosuje się specjalne bakterie kwasu mlekowego i kultury drożdży.

Naturalne probiotyki - kiedy szczególnie warto o nich pamiętać?

Bakterie probiotyczne działają w taki sposób, że przyczepiają się do komórek nabłonka jelit i zasiedlając organizm człowieka, stają się naturalnym przeciwnikiem dla szkodliwych (a więc chorobotwórczych) bakterii. Naturalne probiotyki są szczególnie wskazane w przypadku osób cierpiących np. na zespół jelita drażliwego, częste zaparcia i biegunki. Probiotyczne leki osłonowe warto stosować w trakcie oraz po antybiotykoterapii. Niektóre szczepy bakterii mają również wiele innych wlaściwosci - stymulują układ odpornościowy, uzupełniają florę bakteryjną przewodu pokarmowego i działają pomocniczo po zakażeniach rotawirusami.

Naturalnych probiotyków potrzebują przede wszystkim osoby z zaburzonym działaniem flory bakteryjnej np. w wyniku stresu, złych nawyków żywieniowych, picia alkoholu czy palenia papierosów.

Naturalne probiotyki w pożywieniu - w jakich produktach je znaleźć?

Jeśli zależy Ci na tym, by w naturalny sposób wspomagać naturalną odbudowę flory bakteryjnej i jelit, koniecznie zadbaj o dobrze przemyślaną dietę. Co ważne, probiotyki można znaleźć w stosunkowo łatwo dostępnych produktach spożywczych.

  • Naturalne probiotyki w kiszonkach

Przede wszystkim staraj się regularnie spożywać wszelkiego rodzaju kiszonki. Możesz kupować je gotowe, szczelnie zamknięte w szklanych słoikach, ale z łatwością przygotujesz je również w swoim domu. Często sięgaj zwłaszcza po kiszone ogórki, kapustę, buraki, pomidory oraz inne produkty, które rewelacyjnie smakują nie tylko na surowo, ale także właśnie po poddaniu fermentacji. Kiszonki są niezwykle cennym składnikiem codziennej diety - przyspieszają perystaltykę jelit i dostarczają wiele ważnych witamin oraz minerałów. Przykładowo, witamina C zawarta w kiszonkach pozytywnie wpływa na układ odpornościowy, ale też wspiera przyswajanie żelaza i przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia.

  • Naturalne probiotyki w fermentowanych produktach mlecznych

Kefiry, jogurty naturalne czy zsiadłe mleko to nie tylko smaczne, ale też bardzo zdrowe produkty, które powinny regularnie gościć w Twoim jadłospisie. Dzięki zawartym w nich enzymom, wyróżniają się wysoką strawnością, ale są także świetnym sposobem na dostarczenie organizmowi naturalnych probiotyków. Fermentowane produkty mleczne zachowują w sobie wiele cennych dla zdrowia składników odżywczych takich, jak np. wapń, potas czy fosfor, który pomaga m.in. w utrzymaniu zdrowych kości i zębów. Pamiętaj jednak, żeby podczas zakupów dokładnie przeczytać skład poszczególnych produktów. Wybieraj wyłącznie naturalne kefiry i jogurty, które powinny zawierać jedynie mleko oraz żywe kultury bakterii.

Wskazówka: po kefir sięgaj np. po zjedzeniu ciężkiego i tłustego posiłku - to pozytywnie wpływa na proces trawienia.

Naturalne probiotyki - inne produkty, po które warto sięgać

Naturalne probiotyki znajdziesz również w zakwasie buraczanym i chlebowym. Podobnie jak inne, wymienione już produkty, nie tylko świetnie smakują i mają pożyteczne bakterie, ale są też prawdziwym bogactwem witamin i minerałów. Po zakwas buraczany warto sięgać np. w okresie osłabienia (a więc w sezonie jesienno-zimowym), ale dobrze, aby znalazł się także w diecie osób z anemią, kobiet w ciąży czy karmiących piersią.

Co ciekawe, naturalne probiotyki znajdziesz także w kombuczy (napój herbaciany poddany procesowi fermentacji przy użyciu tzw. grzybka herbacianego), mleku sojowym, tofu oraz innych produktach z soi.