Gdy zauważysz, że zimą Twoja skóra gorzej wygląda, to znak, że w twojej diecie brakuje ważnych substancji. Uzupełnij je!

Zdjęcie ilustracyjne /Pexels photo /Internet

Witamina A

Problem: Włosy matowe i przesuszone.

Diagnoza: W diecie mogą być braki witaminy A (wspiera ona produkcję sebum w skórze głowy, co pozwala odpowiednio nawilżyć pasma).

Gdzie jej szukać: W pełnotłustym mleku, tranie, tłustych rybach, morelach, marchwi, dyni, zielonych warzywach.

Dzienną dawkę pokryje: Żółtko jaja lub porcja (10 dag) wątróbki drobiowej, lub łyżeczka masła (na cienkie posmarowanie dwóch kromek chleba).

Niacyna (witamina PP)

Problem: Wzmożone wypadanie włosów oraz spowolnione tempo ich wzrostu.

Diagnoza: Tak mogą się objawiać braki witaminy PP (zwanej niacyną lub wit. B3), która odżywia skórę głowy, usprawnia krążenie krwi i porost włosów.

Gdzie jej szukać: W makreli, chudym mięsie, np. cielęcinie, indyku, fistaszkach oraz drożdżach.

Dzienną dawkę pokryje: 10 dag chudego drobiu (piersi indyka, kurczaka) lub 1 jajko, lub 10 dag chudego twarogu, lub kilkanaście sztuk fistaszków.

Żelazo

Problem: Przerzedzające się włosy, łamliwe paznokcie.

Diagnoza: Osłabienie mieszków włosowych może sygnalizować niewystarczające zaopatrzenie organizmu w żelazo i tlen; włosy są podatne na wypadanie.

Gdzie go szukać: W chudym mięsie wołowym, fasoli, grochu, czerwonych i zielonych warzywach np. brokułach, papryce.

Dzienną dawkę pokryje: Porcja (10 dag) mięsa wołowego lub 2 żółtka. Ale uwaga! Produktów bogatych w żelazo nie łącz z mlekiem, jogurtem, żółtym serem (zawierają wapń, który ogranicza wchłanianie żelaza). Wchłanianiu żelaza sprzyja wit. C (warzywa!).

Witamina D

Problem: Przerzedzające się włosy, kruszące się paznokcie. 

Diagnoza: Może to być skutkiem niedoboru witaminy D. 

Gdzie jej szukać: W jogurtach, jajkach, a także tłustych rybach, np. dorszu, sardynkach, maśle oraz... więcej przebywać na świeżym powietrzu. 

Dzienna dawkę pokryje: 15-minutowa ekspozycja ciała na słońce (ale używamy kremów z filtrem!) i co najmniej 2 razy w tygodniu porcja (10-15 dag) ryb, 1-2 jajka.

Krzem

Problem: Włosy cienkie, łamliwe, pozbawione blasku, paznokcie kruche.

Diagnoza: Gdy brakuje krzemu, zaburza się synteza kolagenu, co skutkuje osłabieniem włosów i paznokci.

Gdzie go szukać: W skrzypie polnym, pokrzywie, szczypiorku, wodzie źródlanej.

Dzienną dawkę pokryje: 2 x razy dziennie szklanka odwaru ze skrzypu (zioła gotować 10 min).

Cynk

Problem: Włosy są matowe, suche i pozbawione życia.

Diagnoza: To może być objaw niedoboru cynku, który odpowiada za pracę gruczołów łojowych nawilżających włosy.

Gdzie go szukać: W mięsie, rybach, produktach pełnoziarnistych, roślinach strączkowych, orzechach, cebuli, sezamie, czosnku.

Dzienną dawkę pokryje: 6 orzechów włoskich (laskowych) lub 2 kromki razowca i ząbek czosnku lub miseczka owsianki.

Biotyna (witamina H)

Problem: Przetłuszczające się włosy, łuszcząca się skóra.

Diagnoza: Niedobór biotyny wzmaga łojotok i przyspiesza siwienie.

Gdzie jej szukać: W chudym mięsie wołowym, drożdżach, mleku, soi, żółtkach jaj, orzechach włoskich, kalafiorze.

Dzienną dawkę pokryje: Porcja (10 dag) mięsa, 2 żółtka.

(ag)