"Luty jest najlepszym okresem na rozpoczęcie odchudzania. Udziela się nam nastrój wiosenny. Wszyscy mówią o wyglądzie. To działa na psychikę. Chcemy zmienić swój wygląd" - mówi w rozmowie z Ewą Kwaśny dietetyk Anna Majka. Jak podkreśla, wbrew pozorom, trudniej jest pozbyć się nadwagi latem. "Są warzywa i owoce ale jest też więcej okazji do podjadania"- dodaje.

Posłuchaj rozmowy z dietetyk Anną Majką

Ewa Kwaśny: Dieta bezglutenowa to kolejna dieta cud?  

Anna Majka: Dla osób, którym uda się schudnąć na diecie bezglutenowej zapewne ją potraktują jako dietę cud. Każda dieta, która prowadzi do redukcji wagi ciała, jest skuteczna.

To w takim razie zdradźmy, co to jest ten gluten?

Gluten jest białkiem, które znajduje się w naszych najbardziej pospolitych zbożach tj. jęczmień, owies, pszenica i żyto. Praktycznie jest bardzo rozpowszechniony, ponieważ większość produktów właśnie bazuje na tych zbożach.

Wiosenny nastrój już powoli udziela się wszystkim. Nie tylko panie rozpoczynają walkę ze zbędnymi kilogramami. Czy dieta bezglutenowa pomoże? Co na ten temat mówią lekarze? Słuchajcie FAKTÓW RMF FM do 14. Zaprasza Ewa Kwaśny. czytaj więcej

W jakich pokarmach najczęściej znajdziemy gluten?

Najczęściej są to nasze kasze, nasze chleby. Wszystkie produkty, które stosują łączne zagęstniki. Mąka zwykła, ponieważ mąka jest bardzo pospolicie stosowana zarówno do słodyczy jak i do wszystkich innych przetworów, często do konserw. Zdarza się ,że spotyka się go prawie wszędzie. Nie każdy chce pamiętać o tym, że również zboża używane są do wytwarzania takich  pospolitych używek, dla niektórych bardzo smacznych, jak piwo czy whisky. Niestety, jeśli ktoś ma problem z glutenem to rzeczywiście może odczuć tego konsekwencje.

Jakie badania należy zrobić, by stwierdzić, że powinniśmy zastosować jedzenie bez glutenu?

Najprostszym badaniem do stwierdzenia czy rzeczywiście mamy problem z glutenem, jest badanie krwi na obecność przeciwciał.

Jeśli nie mamy natomiast żadnych dolegliwości możemy jeść pokarmy bezglutenowe? Gluten jest nam do czegoś potrzebny?

Gluten nie jest nam do niczego potrzebny. Możemy spożywać pokarmy bezglutenowe, natomiast prawdą też jest to, że te pokarmy są  najczęściej dużo droższe, a poza tym są dużo mniej smaczne. Jeżeli ktoś ma problem z glutenem jest skazany na jedzenie tych produktów, nie ma wyboru. Jedzenie z przyjemnością, w związku z czym jeżeli ktoś nie ma powodów stosowania diety bezglutenowej, to też rezygnuje z przyjemności.

W takim razie kto powinien zrezygnować z glutenu?

Z glutenu powinny zrezygnować osoby z jednoznacznie stwierdzoną chorobą trzewną, czyli celiakią, bądź osoby u których nie doszło do takiej pełnej diagnostyki, ale mają objawy choroby. Nawracające dolegliwości brzusznej, czasami też przy skłonności zaburzeń depresyjnych, do niedokrwistości, do osteoporozy może zdiagnozować się w kierunku choroby  trzewnej, ponieważ zdarza się że choroba ta nie daje innych dolegliwości.

Chcemy schudnąć, jest luty. To dobry okres na odchudzanie?

Luty jest najlepszym okresem na rozpoczęcie odchudzania. Są za nami te wszystkie okazje typu święta, Dni Babci, czy Dziadka, Teraz zaczynamy dbać o swój wygląd. Udziela się nam nastrój wiosenny, natomiast jeszcze stosunkowo jest daleko do kolejnych świąt, do weekendu majowego, w związku z czym mamy trochę czasu żeby zadbać o siebie. Ogólnie jest aura odchudzania, zaczynają wszyscy mówić o odchudzaniu, zarówno w mediach, jak i w kontaktach towarzyskich, w związku z czym działa to nam na psychikę i chcemy zmienić swój wygląd.

Z reguły najwięcej się mówi a mało robi?

Najwięcej się mówi, ale od tego się zaczyna. Być może dobrze byłoby zacząć to robić już teraz, ponieważ dużo osób czeka na okres letni, że " teraz nie da rady schudnąć, no to na pewno będzie łatwiej latem, ponieważ są owoce i warzywa". Natomiast lato jest najcięższym okresem dla odchudzania. Są rzeczywiście, są pyszne owoce, są warzywa, są wyjazdy, grille, absolutnie to nie sprzyja odchudzaniu, wręcz tyciu. W związku z czym, jeżeli nie schudniemy teraz, to bardzo wątpliwe, żeby udało się nam to osiągnąć potem.

A jakieś rady lekarza dietetyka na takie... i zdrowe odchudzanie, i takie, żebyśmy nie musieli się wyrzekać tych wszystkich dobrych rzeczy...

Pamiętajmy zawsze o umiarze i zdrowym rozsądku. Odchudzanie to nie znaczy katowanie się, to nie znaczy wpadanie w jakieś skrajności. Musimy pamiętać, że prawda zawsze leży po środku, w związku z czym należy jeść mniej kalorycznie, mniej tłusto, mniej słodko, przede wszystkim regularnie, natomiast najważniejsza w odchudzaniu jest tak na prawdę konsekwencja. Odchudzanie to nie jest proces jednego dnia, czy jednego tygodnia. Czeka nas wiele tygodni, bądź wiele miesięcy w zależności od tego, ile ktoś chce stracić nadwagi, w związku z czym musimy się przygotować na coś, co jest realne. Natomiast, jeśli ktoś stara się schudnąć bardzo szybko, bardzo restrykcyjną dietą, jest w stanie na tej diecie wytrzymać tydzień, czy dwa, a to niestety nic nie zmienia w naszym wyglądzie.

Ale są też takie osoby, które jedzą mniej, mniej kalorycznie, mniej słodko, czyli mniej kalorycznie, a jednak waga stoi jak zaczarowana...

To znaczy jeżeli waga stoi jak zaczarowana, to ja sugerowałabym, żeby przestać się ważyć, ponieważ sama czynność ważenia bardzo szkodliwie działa na psychikę, poza tym, jeżeli waga stoi, to świadczy o tym, że jemy tak naprawdę na utrzymywanie wagi ciała, czyli nam się wydaje, że mniej kalorycznie, że jemy regularnie, ale tak naprawdę to nie jest tak do końca. W takich sytuacjach dobrze jest zaprowadzić sobie dzienniczek taki dyscyplinujący i wpisywać wszystko, ale uczciwie trzeba wpisywać, wszystko, co zjemy w danym dniu, co wypijemy w danym dniu, bo w sokach i w innych używkach też są kalorie. I wtedy siadając wieczorem przed telewizorem, przeglądając sobie taki dzienniczek, łatwo zauważymy, że rzeczywiście nam się wydawało, że nic nie zjedliśmy, natomiast tych pokarmów przyjęliśmy zdecydowanie za dużo.